صاعقه های آتشفشانی در آلاسکا

۰
MtAugustine

مشاهدات از صاعقه های آتشفشانی شواهدی را در حمایت از نظریه پردازان الکتریکی نشان می دهد، این آتشفشان های دینامیکی بازگو کننده زمین الکتریکی هستند.

هنوز دلیل رعد وبرق در فوران آتشفشان بطور کامل مشخص نیست . در گذشته زمین شناسان اینطور می پنداشتند که علت این واقعه همانند توفان تندری (توفان همراه با آذرخش و صاعقه ) است.

ذرات ریز در جریان های آشفته هوا به یکدیگر ساییده شده، نسبت به ذرات کوچکتر که سریعتر حرکت می کنند بار مخالف می گیرند.

این دو گروه از ذرات در ناحیه های جدا از هم انباشته شده و ولتاژهای متفاوت بین آنها باعث تولید صاعقه می شود. اما این تنها فرضیه ای است که توسط نظریه یا شواهد قابل اثبات نیست. این موضوع یکی از معما های رایچ در میان زمین شناسان وهواشناسان است.

اکتشافات جدید باعث عمیق تر شدن راز صاعقه در فوران آتشفشان شده است. به تازگی گزارشی در مورد پدیده الکتریکی در فوران کوه ” آگوستین” در آلاسکا منتشر شده است.

در وبسایت چنین نوشته شده است :

“رعد و برق در زمان فوران آنشفشان به این دلیل است که خاکستر و دیگر مواد فورانی به شدت باردار هستند. اگرچه پدیده صاعقه درابرهای خاکستر آتشفشانی در بالای آتشفشان پدیده ای شناخته شده است.اما محققین به تازگی دریافتند که اولین فاز صاعقه در محل دهانه آتشفشان دقیقا در زمان شروع فوران رخ می دهد”.

به عبارت دیگر، صاعقه قبل از پدیده باردار شدن ذرات به دلیل سایش رخ می دهد.

یکی از محققین این فاز صاعقه را این گونه توصیف می کند:

ممکن است جرقه های بزرگ از محل دهانه به سمت بالا در داخل ستون خاکستر در حال تشکیل حرکت کنند. در حقیقت صاعقه در محل دهانه تشکیل می شودو به سمت بالا در داخل توده خاکستر پرتابی حرکت می کند.

ذرات باردار شده به نظریه های الکتریکی بسیار نزدیک تر است. آن ها فعالیت الکتریکی را نتیجه یک میدان الکتریکی موجود می دانند که توسط واسط هادی کوچک مدار شده است. مشاهدات صورت گرفته شواهدی را در حمایت از نظریه پردازان الکتریکی نشان می دهد که میدان الکتریکی زمین یک محیط غیر قابل اجتناب برای آتشفشان ها وصاعقه های آتشفشانی است.

همانگونه که توسط دانشمندان علم پلاسما “آنتونی پرات” توضیخ داده شده است ، ماگما یک پلاسمای هادی است . حرکت سریع ماگا باعث کوتاه شدن مدار میدان الکتریکی که ماگما از داخل آن عبور می کند می شود.

پس کشف قوس الکتریکی در طول ستون خاکستر فورانی موضوعی عجیب نخواهد بود. اگر پارامترهای مختلف در این زمینه قابل اندازه گیری بود، می توان انتظر داشت که کمان هایی که جریان های زیرزمینی را به جریان های یونوسفر متصل می کنند را پیدا کرد.

توضیح عکس:

Photograph taken from a helicopter by M.L. Coombs; courtesy of AVO/USGS.

مترجم: پرستو غزنوی

اگر علاقه مند به این مبحث هستید مطالعه این متن نیز از دست ندهید.

Alaskan Volcano Spit Lightning

translator: Parastou Ghaznavi

متن های ما را با ذکر نام “بخش فارسی پروژه بین المللی آذرخش” استفاده کنید

 

ارسال پاسخ

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود. موارد مورد نیاز علامتگذاری شده است *

The Thunderbolts Project

پر بیننده ها

  • mag_field_current_450x370

    میدان های الکتریکی و مغناطیسی در فضا

    ۲ توان گرانش و نیروهای الکتریکی میتوان گفت گرانش نیروی نسبتا ضعیفی است. نیروی الکتریکی کولنی بین یک پروتون و یک الکترون در حدود ۱۰ به توان ۳۹ بار قوی تر از نیروهای گرانشی بین آنهاست. چهار نیروی بنیادین در فیزیک اثرات متقابل هردو میدان گرانشی و الکترومغناطیسی به صورت نامحدودی ادامه دارد.  نیروی نسبی…

  • عضوگیری

    عضوگیری گروه آذرخش پارسی – (شهریور۹۸)

    گروه آذرخش پارسی، عضو می پذیرد انواع عضویت در آذرخش پارسی: ۱٫ عضویت ناپیوسته: ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارای مهارت لازم زبان انگلیسی هر عضو ناپیوسته طی یک بازه زمانی یک ساله در این مجموعه عضویت داشته و از کلیه امکانات لازم گروه بهره ور خواهد شد، این بازه زمانی به نوعی…

  • plasma_lab_450x303

    پلاسما

    ۳ معرفی پلاسما مسئله اینکه جهان از پلاسما تشکیل شده است برای همه شناخنه شده است. در واقع، پلاسما رایج ترین نوع ماده در جهان است. در مکان های مختلف مانند: آتش، چراغ های نئون، و رعد و برق بر روی زمین و فضای کهکشانی و بین کهکشانی یافت می شود. تنها دلیلی که ما…

گروه آذرخش پارسی

گروه تحقیقاتی بین المللی، در زمینه ترویج عمومی و یا مطالعه تخصصی مدل های نوین در علوم طبیعی
آذرخش پارسی، از اسفند ماه سال 1391 با محوریت مطالعه و بررسی مدل های نوین نجومی آغاز به کار نموده است.
www.thunderbolts.info